베트남 중부 쿠앙남다주에 위치한 작은 도시, 호이안(Hoi An).
호이안은 후에(Hue)에서 4시간, 다낭(Da Nang)에서 남쪽으로 약 30km 떨어진 고대 항구 도시이다.
16세기에는 포르투갈, 중국, 일본 등지에서 온 상인들이 잠시 머문 곳에 불과했지만, 이 후 동남아의 국제 무역항으로 발전하게 된다.
호이안이 국제 무역항으로 발돋움할 수 있었던 이유는 무엇일까?
16세기 중반, 말레이시아의 해안도시 말라카를 점령한 포르투갈은 베트남 중부 해안에 위치한 호이안에서 교역을 시작한다.
호이안에는 포르투갈 뿐 아니라 네덜란드, 프랑스, 영국은 물론 동남아시아 각지의 상인들이 모여들어 동양과 서양을 연결하는 중계 무역항의 면모를 갖추게 된다.
17세기에 베트남이 남, 북으로 분단되자 주민들의 왕래가 금지되었는데, 외국 상인들은 남과 북 사이의 교역을 통해 많은 이득을 취했으며, 명나라의 멸망에 대응해 부흥운동을 벌이던 세력들이 호이안에서 군수물자를 조달하면서 17세기에 호이안은 국제무역항으로 성장하게 된다.
▶ 24명의 제주도민, 호이안에 표류하다
1806년 정동유가 쓴 ‘주영편’에 의하면 17세기 조선왕조 숙종 때, 조선인 24명이 베트남에 표류하여 호이안 앞에 있는 ‘꾸 라오 짬’ 섬에 머문 것으로
기록하고 있다.
이들은 당시 베트남 지배자인 응웬 푹 떤(Nguyen Phuc Tan)왕을 알현하고, 21명이 생존하여 1년 만에 귀국했다.
▶ 한국이 이어준 길, 따이한 루트
한국의 청룡부대는 베트남 전쟁 당시 약 5년 동안 호이안 일대에 주둔했다.
베트남의 중북부에 위치한 다낭에서 호이안까지 이어지는 일부 도로는 청룡부대가 건설한 것이다.
▶ 화교들이 세운 복건회관
국제적 무역항인 호이안에는 각국의 상인들이 집결하면서 복건회관특색 있는 거리와 건축물들이 지어졌다.
중국의 화교들은 호이안에 정착하면서 여러 회관을 지었는데, 복건회관은 1697년에 지어진 것으로 광동성 출신자들의 단합과 결속을 위해 세웠다.
▶ 일본인과 중국인의 경계, 일본교
호이안 거리에는 베트남 고유의 양식과 어우러진 이채로운 건물들이 곳곳에 눈에 띈다.
일본교는 1593년에 일본인들이 세운 목조지붕이 있는 다리이다.
이 다리를 경계로 일본인 거리와 중국인 거리가 형성되었다.
괴물을 물리치기 위해 다리를 건설했다고 전해지며 다리 안에 작은 절을 만들어서 괴물의 힘을 눌렀다고 한다.
출처 : KBS 역사기행
http://www.kbs.co.kr/1tv/sisa/historytour/vod/index.html
역사기행 다시보기를 참고하세요.
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Jeju residents go to Hoi An, Vietnam
Hoi An is a small town in the province of Quang Nam Province in central Vietnam.
Hoi An is an ancient port city that is 4 hours south of Hue and 30 km south of Da Nang.
In the sixteenth century, merchants from Portugal, China and Japan stayed for a while, but then developed into an international trade port in Southeast Asia.
Why did Hoian become an international trading port?
In the middle of the 16th century, when the Malaysian coastal city of Malacca was occupied, Portugal began trade in Hoi An on the central coast of Vietnam.
Not only in Portugal but also in Holland, France and the UK, merchants from all over Southeast Asia will gather in Hoi An to form a transit trade port connecting the East and the West.
In the 17th century, when Vietnam was divided into South and North, it was forbidden for migrants to come and go. Foreign merchants benefited from the trade between South and North Korea, and the forces that carried out revival in response to the destruction of Ming Dynasty, , Hoi An became an international trade port in the 17th century.
▶ 24 Jeju residents drift in Hoi An
In 1806, according to Chung Dong-yu's 'Ch'ing Dynasty', in the 17th century Joseon Dynasty, 24 Koreans drifted to Vietnam and stayed on the island of 'Curaao Lan' in front of Hoi An
It records.
They came to see the king of Nguyen Phuc Tan, the ruler of Vietnam at that time, and returned home a year after the survival of 21 people.
▶ The road that Korea followed,
Korea's Blue Dragon troops stationed in the Hoi An area for about five years during the Vietnam War.
Some roads from Danang to Hoi An in the northwestern part of Vietnam were built by the Blue Dragon units.
▶ Fujian Hall built by Chinese
In Hoi An, an international trading port, merchants from all over the world gathered to build unique streets and buildings in Fujian Hall.
Chinese ethnic Chinese settled in Hoi An and built several halls. Built in 1697, Fujian Hall was built for unity and solidarity among the people of Guangdong.
▶ Border between Japanese and Chinese, Japanese Bridge
Hoi An Street is famous for its unique style combined with Vietnamese style.
The Japanese bridge is a bridge with a wooden roof built by Japanese in 1593.
The Japanese streets and the Chinese streets were formed by the bridge.
It is said that he built a bridge to defeat the monster, and he made a small temple in the bridge and pressed the power of the monster.
Source: KBS History Travel
http://www.kbs.co.kr/1tv/sisa/historytour/vod/index.html
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